Sunday, November 28, 2010

Sakit Mata Bolehlah Dapat MC, Sakit di Hati?

Malam tadi aku sangat sedih, nak tidur pun menangis teresak-esak. Nasib baik semua orang dah tidur. Bukan aku tak cuba untuk bertahan, tapi entah kenapa malam tadi aku kalah jugak. Takpe takpe. Let's not talk about it. Aku dah janji blog baru ni takkan diisi dengan kesedihan lagi. Tapi mampu ke aku? Ni hidup aku. Kehidupan kan penuh dengan perencah suka dan duka.

Sedangkan hidup Nabi dan ahli sufi pun penuh dengan dugaan, lagikan pulak aku yang imannya secubit garam ni,
Sedangkan Rasulullah pun pernah menitiskan air mata, inikan pulak aku yang khilaf ni..

Kawan yang paling kita sayang pernah cakap, Allah akan duga kita dengan bahagian yang paling kita lemah. Kalau kita lemah bab harta kekayaan, Allah akan tarik harta yang kita ada. Kalau kita lemah bab keluarga, Allah akan ambil orang yang kita sayang. Kalau kita lemah bab hati, Allah akan main-mainkan perasaan kita. Tujuannya cuma satu, Allah nak kita kuat, rohani dan jasmani. Kita selalu minta supaya Allah kurniakan kekuatan, tapi percayalah Allah takkan semudah petik jari bagi kita kekuatan. Tetapi Allah akan bagi cabaran dan dugaan supaya kita belajar dan lebih menghargai kekuatan yang pinta tu. Hidup kita ni macam drama, dan pengarah terbaik dalam segala anugerah yang ada kat dunia ni tak kira lah Oscar ke, Anugerah Skrin ke, ialah Allah s.w.t.

Aku kalah dengan hati aku malam tadi, tapi tak bermakna selama-lamanya aku akan kalah. Cuma aku kena lebih kuat dan lebih sabar. Orang selalu cakap, Allah akan bagi ganjaran kepada orang yang sabar. Tapi aku tak pernah harap agar ganjaran tu Allah bagi kepada aku terus, sebab aku takut aku akan mensia-siakan apa yang aku dapat. Cuma satu je aku harap, aku nak Allah bagi kekuatan dan kesabaran kepada aku dan kawan-kawan aku untuk menghadapi hari-hari yang akan datang.

Alhamdulillah dah berjaya muhasabah hati.  Bagi yang baru baca blog aku, ni memang cara aku. Bila aku sedih, aku menulis untuk bagi semangat kepada diri sendiri.

Oh meh aku cerita kenapa aku free sangat tengahari ni sampai sempat blogging lagi ;)

Pagi tadi aku elok-elok dah siap nak pegi keje, tiba-tiba tengok mata merah lagi. So aku decide untuk pegi ke klinik di Seksyen 7. Hajat di hati nak ambil ubat je, tiba-tiba doktor cakap aku kena minor eye infection. Siap dapat MC lagi. Kalau aku tau, aku pegi klinik kat Sungai Buloh je. Punya lah jauh pegi ke Shah Alam last-last tak masuk ofis pun -__-" Tapi aku bukan plan untuk mintak MC pun, kalau plan memang la aku pegi klinik dekat rumah je.

Kesian bos no.2.. Dah la aku dapat MC, bos no.1 pun bercuti panjang. Tapi nak buat macam mana, kalau aku masuk ofis kang ada yang satu ofis kena sakit mata jugak. Tapi ada hikmahnya aku dapat MC arini. Aku sampai je rumah, Puan Bonda mengadu tak sedap badan rasa macam nak demam. Kalau aku takde, memang adik no.4 dan adik no.5 makan Mekdi jela tengahari ni.

Disebabkan aku ada kat rumah, aku lah kena jadi tukang masak untuk arini. Jadilah untuk ahli rumah sendiri makan. Ops!Ahli rumah sebelah tak boleh. Aku suka memasak. Tapi baking paling aku suka. Nanti bila-bila free, aku nak ajak korang datang rumah untuk makan. Yelah dari kecik asyik duduk asrama je, lepas tu masuk universiti. Masa kat UTP memang aku tak pernah masak. Eh penah sekali sebab encik ex-bf suka sangat tomyam udang, so aku masak la tomyam udang. Ye aku tau, aku memang sweet ;p So bila dah bekerja ni kalau ada masa terluang, aku cuba la mengasah bakat yang tak seberapa ni.


Menu: 
Daging masak lemak
Sambal ikan
Sup sayur
Ok dah lapar. Nak makan. Bye.

p/s: Untuk bakal suami tercinta, tolong bagitau saya makanan kegemaran anda ye? Supaya senang saya nak berguru dengan bakal mak mertua. Orang kata kalau nak memikat suami, mulakan dengan memasak masakan kegemarannya. Ok2, tau takde kaitan. Bye.

3 comments:

  1. saya suka makan nasi ayam. :P. lol

    ReplyDelete
  2. ekin, bkn penah msk sambal ayam ker kat utp. ms kite mule2 dok umah tu.

    ReplyDelete
  3. MNA: ops!tawaran terbuka kepada bakal suami tercinta sahaja ye ;p

    Fiexa: aah laa..terlupa..hihi

    ReplyDelete